Sunday, 24 January 2016

PERJALANAN BASIKAL KARAT #2

07:50 Posted by Ukhti Mawar , No comments
# Assalamu'alaikum pembaca #

Okay! Kita sambung entry yang dahulu berkenaan pelawaan Karangkraf untuk shooting dan rakaman Salamfm. Masih ingat?

 Kalau masih belum baca, klik sini dahulu.
PERJALANAN BASIKAL KARAT #1 


Aku pulang ke kampung awal daripada perancangan sebenar. Sepatutnya aku dan akhawat bercadang untuk pulang ke kampung masing-masing dalam penghujung Januari 2016 gitu. Tapi apakan daya. Kita hanya mampu merancang. Perancangan Allah swt lagi Maha Hebat. 


Nak dijadikan cerita,


Aku pulang malam sebelum KLS Kuala Terengganu 2016 berlangsung. Karnival Lepasan Sekolah. Terasa rugi juga sebenarnya. Dapatlah juga aku bantu angkat booth PEMBINA dan bantu Ketua Beliawanis KT untuk angkat beberapa barang ke tempat kejadian petang sebelum berangkat pulang. Sempat juga aku meraikan rehearsal dan taklimat mereka dengan menjaga baby akhawat.  :)

Sayu sungguh malam itu! Hanya Allah swt yang Maha Tahu. Betapa bumi bertuah Kuala Terengganu ini memberikanku peluang untuk 'ranum' dengan pantas!

Setiba di rumah, lega dan riang berjumpa ibu bapa. Namun debaran semakin terasa. Mulalah mama bising dek risau aku hendak pergi ke Shah Alam bagaimana dan bla bla bla. 

Macam biasa jawapanku, "Tengoklah ma macam mana nanti."

Hahahaha.. Mahu tak kena membebel. Of kos la. Itu perkara biasa buat hakak daripada kecil okay! Ambil relaks semua perkara dan akan kalut bila hari kejadian sudah tiba. Keburukan okay ni. :)

Setelah  berhempas pulas memasang strategi bagai. Dapatlah hakak tiket bas untuk ke TBS pada awalnya. Ini perancangan awal. 

(Melaka - TBS - akhawat pick up - tidur rumah beliau - ? tiada perancangan untuk hari Rabu - ikut mereka ke Putrajaya (sebab Salamfm di Putrajaya katanya) pada hari Khamis - pulang dengan selamat ke Melaka dari TBS pada hari yang sama)

Hakak sangat risau tau. Sebab dapat tahu hakak perlu naik LRT bagai ke Bangi. Dan akhawat akan ambil di Bangi sebab rumah mereka di Kajang. Buat pengetahu, hakak tidak pernah naik mende alah itu sendirian. Beli tiket apatah lagi. Haish... Adakah ini keputusan yang betul?

Tapi, rezeki tiada. Akhawat tersebut tidak dapat ambil hakak. Nasib baik beliau beritahu awal sedikit. Dapatlah hakak yang manja ini berfikir cara terbaik untuk mudah dan selamat. Tanpa naik LRT itu. 

Tiket bas hakak pada mulanya jam 5.00 petang. Dan hakak mula berfikir siapa yang akan hantar ke Melaka Sentral pepetang itu. Tiada! Semuanya bekerja. Takkan la hendak jalan kaki ke sana. Rasanya hakak perlu dioperasi semula untuk appedic hari tu nanti. Huhuhuhu...

Akhirnya hakak ambil keputusan untuk minta sahabat baik hakak sejak lahir lagi, Fira untuk hantar ke Melaka Sentral. Beliau bekerja di Hospital Besar Melaka. Dekat sikit la ke MC tu. Naik motor tau korang.

Pagi itu, seawal jam 7.50 pagi, hakak minta Fira drop hakak di perpustakaan awam Melaka sementara tunggu Fira rehat tengah hari nanti. Hakak ada dua pilihan; masjid atau perpustakaan. Jadinya hakak pilih perpustakaan. Bermastautinlah hakak di situ membelek semua buku yang ada. 

Tahu perpustakaan buka jam berapa? 

9.00 pagi hokay! Hakak sampai jam berapa? 7.50 pagi. Haip! 

Mengantuk hakak tau! Senyap sangat perpustakaan itu. 

*****

Kemudian, waktu rehat tengah hari Fira pun hantar hakak ke Melaka Sentral. Hakak ambil keputusan untuk tukar tiket ke Stesen Shah Alam (berfikir berjam-jam di perpustakaan yang sunyi itu) dan minta tolong akhawat Shah Alam pick up di situ. Hakak ambil keputusan untuk menumpang di rumah akhawat Shah Alam, Baitul Sakinah. 

Dapatlah jugak hakak bayaran balik separuh harga sebab jual tiket ke TBS semula. Alhamdulillah. Sebenarnya pada mulanya penjaga kaunter tu kata tak boleh jual balik melainkan tukar waktu jam lain. Tapi hakak cakap, "Ni pergi TBS tauuu!!" "Okaylah. Kita bagi separuh harga." Yeah!!

Allah sentiasa permudahkan kan?

Ohhh.. sakit tengkuk hakak. Panjang nau taip. Hokeylah, nanti hakak sambung cerita ya bila sampai di Shah Alam. Nak baring sekejap. 

Terima kasih sudi baca! Muahhh!! (ala Qu Puteh)



0 comments:

Post a Comment