Sunday 16 April 2023

Keberkatan Dalam Gaji

 

Sumber: Photo by micheile henderson on Unsplash

Sebenarnya rasa geram dan tak puas hati bila lihat orang gaji yang lebih daripada kita, tapi kita yang perlu buat kerja bagai nak mati. Dia relaks dan tenang tanpa jawatan dan bebanan yang berat. Alasannya sudah tua, tidak reti komputer, berkeluarga dan pelbagai alasan lagi. 

Dalam dunia KAFA, memang ada yang gaji RM2000 ke atas dan yang KAFA biasa hanya RM880. Setiap negeri berbeza bab bayaran dan hari bekerja. Kalau dilihat bebanan kerja sama saja seperti sekolah pagi, tugas mendidik anak-anak tentang akhirat, dokumentasi dan kerja kerani yang tak sudah, pelik betul kenapa susah sangat untuk gaji kami naik. Ups, bukan gaji ye, hanya elaun. 

Jika kita bangkitkan isu, mesti kata, "Bersyukurlah apa yang ada. Jika rasa tak mampu bekerja dengan ikhlas lagi, silakan berhenti. Cari kerja lain. Ramai lagi yang nak kerja."

Sepatutnya bila golongan guru yang bekerja di bawah menyuarakan isi hati atau masalah, pleaselah dengar dan empati. Bukan terus menuding dan beri ancaman. 

Bayangkan dengan gaji paras SPM, budak lepasan SPM kerja kilang pun dapat lagi banyak tau. Kerjaya mulia kot. Kenapalah susah sangat mahu beri yang terbaik untuk kami. 

Disebabkan suara tak didengari, bonus yang tidak adil sebab ikut gaji, dan bebanan yang banyak untuk guru muda inilah buat ramai kecewa dan penat. Ramai yang nak putus asa mendidik. 

Bayangkan bonus separuh gaji. Siapa gaji besar 2000, akan dapat 1000. Siapa gaji macam kami, hanya dapat separuh saja. Macam kapitalis kan. Orang yang kaya akan semakin kaya, yang macam kami teruslah tertindas. Fuh. 

Guru lama yang sudah bergaji 2 ribu ke 3 ribu, tenang saja tanpa buat kerja pengkeranian yang memenatkan dan tiada jawatan. Siap dapat anugerah perkhidmatan cemerlang 2 ke 3 kali lagi. Cemerlang apanya. Datang lambat, dalam kelas tidak mengajar, tugas hakiki tak dibuat sebaiknya. 

Sejak tu memang saya tak pernah percaya dengan anugerah cemerlang semua ni. Orang dalam semata. Tak adil dan tak layak. 

Bila guru muda mengadu dikatakan mengeluh, merungut dan tak ikhlas. Tapi mereka tak cuba duduk dalam kasut kita. Orang atasan jabatan atau pihak sekolah tolonglah belajar untuk empati. Jangan terlalu kering dengan arahan demi arahan. Belajar untuk memahami dan menyelami. 

Ingat ya, dalam gaji kita ada keberkatan. Jika dapat gaji besar sekalipun, tetapi usaha kita tidak selayaknya, berhati-hatilah. Risau makan minum kita dengan duit tak berkat. Jika kita jadi ketua atau pemimpin, sesekali lihatlah orang bawahan. Gembira atau tidak mereka kerja di bawah anda. Anda akan disoal kelak. Risau bahu berat sebelah sebab tidak adil dalam menyempurnakan amanah. 

No comments:

Post a Comment

Keberkatan Dalam Gaji

  Sumber: Photo by micheile henderson on Unsplash Sebenarnya rasa geram dan tak puas hati bila lihat orang gaji yang lebih daripada kita, t...