Friday 31 January 2014

DAIE 4FLAT vs DAIE 1.00

                                       :: Assalamu 'alaikum sahabat sekalian ::




alamak! semut ni main keluar masuk dalam keyboard plak.. geram je tengok dorang ni.. rasa macam nak sembur minyak gas je....



alhamdulillah.. jom sama-sama merafakkan kesyukuran kepada Allah yang MAha Hebat atas kurniaan nikmat hari ini, semalam dan esok sampai bila-bila.. malam ni saya buka portal pelajar dan check result sem lepas.. senyum simpul sampai macam nak nangis... alhamdulillah.. mencapai target saya... secara peribadinya memang tak berapa letak harapan yang tinggi untuk sem 3 ni, sebab madah yang 3 jam kredit banyak.. so, percentage untuk naik pngk tu amatlah tipis...

tapi, kuasa Allah kan.. siapa yang boleh tahan-tahan.. terima kasih ya Allah atas kurniaan ini.. walaupun bukanlah saya dapat 4 flat tapi sasaranku capai sasaran..huhu.. 

terbukti bukan...

kesibukan dengan kerja dakwah tidak mencacatkan pembelajaran kita sebenarnya.. ramai yang mahasiswa yang tak mahu join persatuan atau NGO ISLAM yang sah kerana takut result turun.. bohong semua tu! tak percaya ke dengan janji Allah yang mana kalau kita tolong agama Allah, Allah pasti akan mempermudahkan urusan kita.. insya Allah wahai sahabat sekalian..

yang penting...

PENGURUSAN AKTIVITI YANG BAGUS dan SUSUN AWLAWIYAT DALAM URUSAN

bukanlah saya nak kata yang saya bagus sangat.. tapi kita kena pandai ukur semua perkara dengan badan sendiri.. saya sama je macam orang lain..huhu.. buat jadual belajar cun-cun, pahtu tampal di dinding molek-molek.. hah.. hampeh je! mana ada ikut.. kalau ikut sekalipun amatlah sekejap dan tidak konsisten langsung.. farhana! farhana!

kita kan manusia biasa.. banyak kelemahan dan kesilapan.. tapi amat penting untuk kita sedar daripada kesalahan lalu.. saya sedar yang keputusan untuk semester sebelum-sebelum yang baru ni, saya kurang dalam buat revision sebab terlampau aulakan sesuatu dan tinggalkan sesuatu yang lain... pening pulak tengok ayat yang saya taip ni.. takpe la.. buat-buat  faham je ek!

so, semester 3 yang lepas, saya bangkit sambil melompat.. untuk kembali ke tempat asal.. tempat as mahasiswa yang sebenar! yang mana patutnya seorang mahasiswa wajib belajar dan terus belajar tanpa lelah atau malas.. jangan malas lagi farhana tau!  dakwah memang keutamaan kita tapi jangan sesekali tinggalkan tugasan utama kita.. STUDY!STUDY! 

memang.. keputusan bukan segala-galanya.. tapi seorang daie harus cerdik dan penuh ilmu di dada.. sebab kerja daie adalah menyampaikan kebenaran bukan? macam mana nak cari kebenaran itu kalau bukan dengan study kan..

jom tengok analogi.. analogi yang saya cuba terbitkan sendiri.. hehe..


DAIE 4FLAT vs DAIE 1.00

ada seorang kakak yang cun datang jumpa kita.. dan kita tahu dia ni memang pandai dan mesra.. 


"dik, malam ni ada kuliah sirah kat surau toriq. jom join nak?"
"insya Allah kak.. akak ni sibuk je saya tengok.. tapi result boleh skor jugak!"
"hehe.. alhamdulillah Allah bantu akak dik!"

kedua-duanya berlalu sambil senyum malu..

***

ada seorang kakak yang cun jugak datang jumpa kita.. dan kita tahu dia ni selalu datang kelas lambat dan result rendah.. 


"dik, esok petang PEMBINA ada buat Quranic Circle.. jemputlah datang ye!"
"Insya Allah kak. kalau takde apa-apa saya datang tau."
 kedua-duanya berlau biasa-biasa saja..

kisah tamat..

agak-agak sahabat kan, yang mana kita lebih tsiqah atau percaya.. yes! kredibiliti kita as daie akan tercabar dengan kekurangan perform dalam pembelajaran.. 

ini hanya pandangan peribadi saya yang kerdil ini.. saya bukan budak pandai tau tapi bukan memandai-mandai jugak!.. ok! nak makan ni..bye..




3 comments:

  1. Terasa dalam sgt dgn analogi tuh...rsa xlyk utk jd daie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serikandi Solehah; kamu daie hebat! jangan terpengaruh dengan analogi di atas yang belum tahu kebenarannya.. huhu.. ilmu demi faedah insan.. woah..!

      Delete
  2. penulis minta maaf jika menyinggung perasaan enti.. takde niat langsung.. cuma ingin membangkitkan perasaan eksaited untuk memperbaiki diri.. ana pun bukan sehebat seperti digambarkan dalam cerita.. huhu.. maap..maap..

    ReplyDelete

Keberkatan Dalam Gaji

  Sumber: Photo by micheile henderson on Unsplash Sebenarnya rasa geram dan tak puas hati bila lihat orang gaji yang lebih daripada kita, t...