Sunday 30 July 2017

BACK FOR GOOD; BUKAN SEINDAH NAMA

Assalamualaikum. Masih segar bertenaga untuk hidup? Masih berwibawa untuk lawan kesusahan kepayahan cabaran dunia? Alhamdulillah. Tahniah awak!

Terpanggil pula untuk coretkan sedikit sebanyak tentang perit pahit jerih menjadi graduan bfg (back for good). Biasanya graduan universiti akan intim dengan istilah ini. 

Pulang ke kampung halaman setelah tamat pengajian. Balik untuk berbakti. Sebab itu istilah "good" digunakan. Jika balik membongkang, mengangkang dan menyusahkan, bukan good namanya. Back for bad! Cit!

Jujur saya cerita. Jika awak balik ke kampung tanpa ilmu dan perancangan, awak akan gagal menyandang bfg tersebut. Bukan mudah gais. Sungguh, bukan mudah. 

Awak bukan saja akan berjumpa dengan keluarga tercinta, tetapi saudara-mara, mak cik kampung, pak cik sebelah kampung, kawan sekolah dahulu, bekas pakwe sekolah rendah dahulu dan tidak dilupakan nenek atuk kepochi yang akan sentiasa bertanya perkembangan kau. Kalau kau tak bersedia, sure punya kau akan stress dan tertekan lalu meroyan. 

Hilanglah istilah indah bfg tersebut. Hilang gais. 

Jika ada yang sebelum ini pernah ikuti artikel-artikel saya, mesti ada yang sudah tahu beberapa tip untuk bfg dengan jaya. Salah satunya ialah TAWAN HATI IBU AYAH KITA. 



Jika awak mahu terus aktif seperti di kampus, pegang dan menangi hati mereka dahulu. Insya-Allah akan terlaksana impian awak itu. Awak boleh baca salah satu artikel berkenaan persediaan bfg di sini. :)

No comments:

Post a Comment

Keberkatan Dalam Gaji

  Sumber: Photo by micheile henderson on Unsplash Sebenarnya rasa geram dan tak puas hati bila lihat orang gaji yang lebih daripada kita, t...