Thursday 16 February 2017

Jangan Cepat Panas Bila Status Kau Dikritik

 Hidup beralam maya ini kau kena sentiasa bersedia dengan apa sahaja tindak balas orang ramai terhadap status kau. Bagaimana kau menunjukkan kematangan, bila status dikritik dan dibalas dengan statusnya yang lain.

Apa tindakan rasional yang sepatutnya dibuat?

Memang panas dan jika ikutkan hati mahu saja dibalas terus berapi-api. Ada masa juga bila kita dikritik, kita down dan rasa terus nak padam status berkenaan. Tidak mahu bertanggungjawab dan malas mahu 'bergaduh'.


Setelah difikirkan dua, tiga kali. Adakah itu sisi kematangan kau yang sebenar. Ada juga beberapa kali saya menghadapi situasi begini. So far, berjaya diatasi dengan matang (hihihi).

Satu lagi bonus selain MENGASAH KEMATANGAN, kau akan dapat ilmu baharu daripada teguran orang lain. Kau akan mula membaca apa yang kita kau pernah ketahui dan terus berusaha mencari kebenaran. Ya, terdapat kekurangan dalam status kau dan perlukan tambahan kajian.

Jazakillah kak Norhidayah Ismail untuk cetusan idea pembacaan kisah Malala. Ana akan baca lebih lagi.

Ingat ya penghuni alam maya, bijak kawal diri dan matanglah dalam bermedia sosial. Banyak kelebihan sebenarnya, jika lurus jalannya.




Kakak Mawar
Yang banyak belajar subjek "sabar" daripada internet.

No comments:

Post a Comment

Keberkatan Dalam Gaji

  Sumber: Photo by micheile henderson on Unsplash Sebenarnya rasa geram dan tak puas hati bila lihat orang gaji yang lebih daripada kita, t...