Thursday, 7 February 2013

hepi valentine!!

13:28 Posted by Ukhti Mawar , , No comments
                                                             * Assalamu'alaikum*

Bulan februari amat sinonim dengan hari menanam dan menyubur kasih sayang.. memasing dok sibuk memecahkan tabung dan mengorek dompet masing-masing untuk membelikan hadiah atau kado buat sang kekasih hati.. kekasih setia hingga hujung nyawa tau kiteorang..hehehe..


Antara pilihan kado yang paling femes adalah; bunga mawar berjambak-jambak (bagi yang berduit lebih), tetapi sekuntum mawar hanya bagi yang tidak berduit (contohnya budak sekolah @ itupun duit mama n daddy kasi kan)…tidak pun coklat dalam kotak bereben.. ataupun kotak muzik ke (eh, ni fesyen zaman purbakala la)..dan pemerhatian yang terakhir adalah kad yang depannya ada gambar 2 baby yang kiut bertulis ‘ I miss U..hikhak..[gelak kuda kepang johor]


Sweet je kan.. memanglah benda kalau tidak halal always sweet and honesty.. macam inilah, aku ibaratkan cinta budak muda sekarang (yang belum halal la) macam kita curi coklat kat salah sebuah kedai kat kampong kita..(Asek2 coklat kan aku nie..hehe.. maklum la.. peminat vochelle..)..ok, sambung story pasal curi coklat tadi.. lepas dah kumpul cecoklat bebanyak dalam poket seluar, kita pun berlari sesenyap bawa balik rumah dan makan sengsorang dalam bilik.. memang best.. dah la dapat makan sorang-sorang,tak ada orang lain nak kacau kita, tak ada adik nak mintak sikit.. dapat free pula tu.. hah.. indahnya dunia ini..!siapa tak suka kan? Mesti makan sampai senget mulut punya..


Happy valentine day!! 


*pergi sinki sambil muntah darah*


Alahai.. Kalau cakap pasal cinta dan sayang ni, siapa yang tidak suka orang sayang dia.. siapa yang tidak suka orang ambil berat tentang dia.. siapa yang tidak suka orang belikan hadiah yang sudah lama dia inginkan dalam hidup ini..lagi-lagi kalau buat surprise..! mesti suka kan.. tidak terkecuali diriku.. iye la.. kan aku juga manusia..lagi-lagi seorang wanita..ek! wanita ke perempuan..yang punya emosi, punya perasaan.. aku bukan robotkob tau!


“Kau semalam mamat bagi hadiah apa?”
“Cuba kau teka?”
“Malaslah aku nak teka-teki ni.”
“Ala kau ni.. tak adventure langsung!”
“Cepatlah minah. Apa dia bagi kau.”
“Jeng..jeng..jeng.. ni ha! Comel tak?”
“Erk… dia bagi kau ni ker.. hem..comel kot!” (sambil paling muka  dan terus menjelirkan lidah beliau)
“ Mesti la comel.. (minah memegang erat buku 555 yang diberi kekasih hati)


Bagi aku, tidak salah menabur cinta.. menyemai sayang dalam perhubungan antara sang arjuna dan arjuni.. heheehe.. antara dara dan uda.. antara duda dan janda.. antara pemuda dan pemudi.. antara mahasiswa dan mahasiswi..antara ikhwah dan akhawat.. akan tetapi haruslah baik jalannya.. elok caranya.. barulah manis dapat dirasa dari hasil perhubungan tersebut..


Aku ciptakan manusia laki-laki dan perempuan agar saling kenal-mengenali…”


*nebes bebenau aku ni, buat pertama kali bicara tentang cinta*


Indahnya bagi yang halal berhubung.. syaitan pun takut dan menggigil nak goda dan bisik-bisik manja jahat.. tapi kalau kita dalam ketidakhalalan (couple bahasa modennya) mereka @ syaitan versi jemaah sangatlah aktif dan berbondong nak bisik kat hangpa berdua.. suruh mesej hari-hari la.. suruh tanya kabar hari ini macam mana la.. belajar tadi ok ke tidak la.. baju dah basuh ke belum la..


Haisy.. pelik..pelik..


Aku rasa dan aku yakin sekali sebenarnya ramai dah tahu dan masak dengan istilah, ‘couple itu haram!’, ‘bercinta lepas nikah itu indah’.. akan tetapi tidak sedikit juga yang hanya memerhati akan istilah itu dan meng’like’… tapi.. tidak disedut ke dalam kalbu nurani..






Kenapa ya? Aku tiada jawapannya.. lagi-lagi fenomena pengkapelan dalam institusi keagamaan.. macam mana ini!


Para ustaz dan ustazah yang duk tekun menghadap kita usuluddin, syariah dan tidak ketinggalan hadis dan ilmu wahyu.. masing-masing enak dibuai cinta monyet dunia yang sememangnya mereka tahu pengharamannya.. dan tidak dibenarkan syarak!!!


Aku memang tiada jawapannya.. betul.. tiada!!


Sudah tahu tapi tiada pengamalannya..para daun keladi sekalian.. koreksilah diri kalian.. sesungguhnya aku sayang kalian kerana Allah yang Maha Penyayang..


Jangan kita menyalahkan para masyarakat di luar sana jikalau mereka agak sukar untuk menerima dakwah kita.. ataupun tidak mahu mengamalkan apa yang kita ajar dan sarankan.. kerana.. kita juga tidak mengamalkan apa yang telah diajarkan kepada kita.. sama sahaja para asatizah sekalian.. astaghfirullahal azim..

Janganlah kalian turut sama mempromosikan hari yang tidak langsung ada dalam hari kebesaran Islam ini. Mungkin ramai yang sudah tahu akan sejarah hari ini… tetapi, kenapa masih mengamalkannya lagi.. [minta kalian fikirkan semula ye!]



Ya Allah kami bermohon kepada-Mu pemahaman yang Engkau anugerahkan kepada para nabi, daya hafal yang Engkau berikan kepada para Rasul. Ya Allah perkayalah kami dengan ilmu, hiasilah kami dengan kelapangan dada, muliakanlah kami dengan takwa, serta perindahlah kami dengan afiat, demi rahmat-Mu wahai Allah Yang Maha Pengasih mengatasi segala Pengasih. Ya Allah ajarkanlah kepada kami apa yang bermanfaat bagi kami, dan anugerahi kami kemampuan memanfaatkan apa yang Engkau ajarkan, Maha Suci Engkau ya Allah, tiada ilmu yang kami raih kecuali apa yang Engkau ajarkan kepada kami. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.


Jom kita semua bersama-sama menutup dan membantutkan promosi hari membazir ini.. membazir duit apatah lagi masa dan minyak kereta dan motorsikal.. tolonglah post di fb anda akan poster-poster yang melarang dan menghalang kegiatan ini. Sebaris ayat kata-kata nasihat anda amat berguna buat seluruh rakyat Negara Islam..! wallahu ‘alam..


: syukran sebab sudi baca entry yang ini :







0 comments:

Post a Comment