Thursday 27 December 2012

banjirrr deh unisza!!

 ** Assalamu'alaikum sahabat yang cumel semua**

hik..hik... sejuk..sejuk..grrr..grrr... banjir..banjir.... hah..BANJIRRR???

iye...unisza@yang kucintai banjir teruk...buat pengetahuan sahabat yang baik hati semua.. 2 hari yang lepas merupakan hari paling penting dalam sejarah ana dan sahabat baharu yang baru je la mendaftarkan diri ni sini..yela... tak pernah sepanjang ana yang hidup selama 22 tahun nie (tua dah rupanya)..hem..berjalan mengharungi banjir..hish..bukan banjir tu namanya..lautan air...ya Allah!!tak percaya ke?

paling tidak pun, masa ana kecik dulu pun.. pernah la kat kl dulu..tapi parat-parat betis je kot.. ni bukan saja parat lutut..hehe..kalau siswa mungkin parat lutut atau betis..tapi maklumlah ana, hamba yang lemah lagi cumell...hihihi...melebihi daripada yang biasa...

masa ana berjalan kat lautan air tue...(sebenarnya ada je jalan berbumbung belah sana, tapi hadaf utama untuk ke kafe yang dah 2 hari tak makan dek blok banjir.. trus melupakan segalanya keselamatan diri..ish..tak patut ni..jangan tiru ya adik-adik..dan membuatkan ana bersemangat terlebih..so lalu je la kat jalan tu..ingatkan tak tinggi airnye..hah..masya Allah...berani lalu, berani tanggunglah kan farhana oi..)

teruskan membaca..eksaited nak story ni..

duk ana terhuyung-hayang jalan lawan arus air...bole pulak ada insan-insan di jalan sana men'snap' gambar seorang siswi yang berjubah pink yang sedang basah kuyup beserta beg hijau yang langsung tak macthing yang ditambah tidak berapa nak banyak incinya itu..dorang ingat ngah buat show ke hape..ke shooting kat situ...dah la sengsorang kat situ..dengan beg yang berat..ada netbook...tetiba lak, payung ana yang warna pink tu terbalik ke atas daunnya..maknanya tinggal besi tulang atau tiang sang payung...(ce bayangkan situasi tersebut dengan ikhlas..hehehe..)

ya Allah!!!hanya Allah saje yang tahu dan mengerti perasan ana time tue..malu satu hal.. penat satu hal..mana nak gerakkan kaki yang tidak berapa panjang ini untuk lawan arus..mana tangan nak betulkan pepayung namhinggit tersebut.. mana nak senyum kat camera yang dihalakan ke ana..hahaha..(bajet)

dengan berbekalkan semangat..ana pun jalan lah pepelan..takut gak termasuk dengan sengaja ke dalam longkang ke..hape ke..kang tak pepasal sapa nak tolong... dengan mengingatkan ada orang dah kena patuk ular..lagi la buat ana nak cepat sampai ke garisan penamat itu lautan..cepatlah sampai ke tepi pantai..haish..

alhamdulillah..


jeng..jeng..jeng..


akhirnya...pintu gerbang kafe..ana nampak dengan jelas lagi tanpa perlu diteropong..lega....



tapi tetiba rasa rugi lak..patutnya ada orang snap gambar ana tadi..mesti cuak habis muka..hahaha...


 ni hah..gambar sekitar shooting di unisza..harap terhibur...


cane nak beli nasik???huargh..




lautan tempat ana 'shooting' tue..
terpaksa ku redahi demi mu tasmi'...

apa pengajaran yang awak dapat wahai student unisza sekalian..apa? dapat tidur..isk..tidak memberangsangkan minda langsung..(penulis terkena serpihan tamparan pedih)..

  1. hujan adalah salah satu nikmat dan tanda kebesaran Allah swt yang tidak terhitung nilainya..hanya secebis tu yerk!  " Dan sebahagian daripada tanda-tanda kebesaranNya, engkau melihat bumi itu kering dan tandus, tetapi apabila Kami turunkan hujan di atasnya, nescaya ia bergerak dan subur. sesungguhnya Allah yang menghidupkannya pasti dapat menghidupkan yang mati; sesungguhnya Dia Mahakuasa atas segala sesuatu." ~surah al-fussilat:39~
  2. banjir yang melanda membuatkan ukhuwwah semakin erat..sampai ada akhawat yang duduk di blok lain (tidak terkena banjir) hendak tolong belikan makanan..terharu sungguh!indahnya ukhuwwah..
  3. ketakwaan diuji dengan perlaksanaan fardhu..dah sejuk-sejuk tu..solat cepat ke lambat..nak baca Quran ke tidur sekejap (konon je).
  4. melatih lebih berjihad untuk capai matlamat..situasi: study week yang menjelma..buku banyak di atas meja..barang melambak di atas meja yang sama juga.. malas untuk dikemas..ambil keputusan untuk study di atas katil empuk..makanya..
  5. banyak lagi la..setiap daripada sahabat yang hebat ni mesti dapat paling tidak pun se pengajaran kan..
semoga kita lebih mentadabbur kejadian alam..jangan dikeji dan dicari kelemahan..tapi renung dan carilah kekuatan di situ..(lebih-lebih untuk diri sendiri)..wallau 'alam..

1 comment:

  1. hahaha terbaek laa cter akak
    bole wat novel dah ni
    klakauuu hehe

    ReplyDelete

Keberkatan Dalam Gaji

  Sumber: Photo by micheile henderson on Unsplash Sebenarnya rasa geram dan tak puas hati bila lihat orang gaji yang lebih daripada kita, t...