Saturday 20 October 2012

takkan nak duduk diam aje!!

                              *Asslamu'alaikum kawan-kawan yang di sayangi*

Rindu rasanya nak menaip kat notebook ku yang comel ini..hehe..walaupun dah klasik lagi antik..dek terlalu banyak berjasa kepada tuannya..


syukur..akhirnya Allah swt bagi ambo untuk mencuri masa sedikit petang ni..bersamaan 20 oktober 2012..pukul 4.25 petang..alhamdulillah..masih dapat menjalinkan ukhuwwah dan berkongsi ilmu kan..kan..kan...



 

Semalam ambo pergi jalan-jalan..bersiar-siar ke bandar kuala terengganu..hah..kan hari jumaat? tak ada kuliah ker?? eh..of kos la..kan kat belah pantai timur cuti pada hari jumaat dan sabtu..hohoho..


dengan berbekalkan minyak rm5..dengan menunggang kancil yang kiut-miut..kami pergi la ke mbkt..roomate nak beli tiket bas untuk balik raya haji.. huwaa...nak balik jugak!!!!>penulis meroyan dek tak dapat balik raya haji sambil ketuk-ketuk kepala dengan pen..>




lalu sini..macam jonker walk kat bumi hang tuah..

pastu, kami mengambil keputusan untuk pergi ke pasar payang..hehe..mak-mak mesti suka dengar nama yang satu ini kan..pasar payang..pasar payang yang best!!!hehe.>saja nak bagi jeles kat mak cik timah<



memandangkan hari semalam adalah hari jumaat..so banyak kedai yang melabuhkan pintu mereka.. tapi tidak mengapa..kami pun meneruskan pengembaraan dengan muka 'jakun'.. maklumlah banyak bebenor kopok lekor ngan baju batik..cantik sangat tahu!!!


yang ini baru bahagian depan..tensen tengok..


lalu aje..satu kedai mesti pegang dan rasa dengan sentuhan..kain-kain kat situ..memang lembut belaka batik kat situ..warna dia pun memang menarik..tapi harga of kos la mahl..sebab made by hand... halus dan penuh dengan kelembutan..ceh wah!!!huhu..



kat bahagian bawah pulak..kami tengok sangatlah banyak adik-beradik keropok..sini kopok lekor..sana jeruk..situ kopok ikan bungkus..ya Allah..berpusing-pusing biji mata ambo..migrain!!!!



last-last apa yang kami beli adalah..kopok lekor rm3..dek kekurangan dana di tangan..hehe.. sebelum balik kami sempat untuk beli keledek bakar..sedapppp!!!siyes..memang sedap..sampai beli 2 kali tahu.. dan meninggalkan kesan jejak dan senyuman di tepi pulau warisan sebelum meneruskan our journey..yeah!!




"tak mboh tangkap gamba..." >tak nak tangkap gambar!"


selamat tinggal mak cik ngan pak cik pasar payang..terima kasih atas keprihatinan melayan kami walaupun tak beli..hehe..asyik tanya harga aje..hahahahuhuhu..



then, perjalanana diteruskan ke mydin kat tepi giant tue..masya Allah..sangat ramai orang..nak cari parking pun terkeluar leher dari kereta..nak cari mana yang free..



turun aje dari kereta.. kami dihulurkan satu pamplet..hah..terkejut mak ko..! nak tahu flyers apa? 


ini dia...



hah..nampak tak? flyers apa tu?


yup..dari hizbut tahrir malaysia..mungkin cawangan kuala terengganu..



tengok..dorang buat kerja..kita ni? buat kerja apa...duduk..sambil baca majalah..hem..macam mana lah islam nak gemilang lagi terbilang..macam mana islam nak dipandang tinggi..jika kita sendiri pun masih tenggelam..dan tak langsung berusaha ke arah itu..



sedeh..sedeh..



bangunlah..semua insan yang bergelar islam..kukuh iman yang ada..indahkan akhlak islam mu..jangan biarkan orang bukan islam cari kelemahan kita..teruskan tunjukkan qudwah hasanah..contoh teladan yang baik lagi bagus..



pergi beli buku banyak-banyak..pastu susun kat rak tepi pintu..mesti setiap kali masuk umah tak sampai hati tengok buku tak baca lagi...huhu..taktik berjaya!!



kenapa kena baca buku? mestilah sebab nak kuatkan ilmu yang ada..lagi-lagi ilmu berkaitan dengan islam..dan iman... tak de la nanti kena tipu dengan barat yang licik tue..



hedonisme..komunisme.. sekularisme..liberalisme.. hah..itu semua yang berjaya menyerapa dalam life you all sebenarnya..



perlahan-..perlahan..sehinggalah menjadi darah daging..


akhir kata..sebelum meninggalkan korang dengan persoalan-persoalan pelik..minta maaf salah silap ye..terima kasih sebab sudi baca entry kali ini..




Sila jawab dalam hati;
  1. dah sure amalan sudah memenuhi bakul untuk tak jatuh kat titian sirat nanti..?
  2. malaysia ini sudah dipenuhi dengan penduduknya yang menjadi 'islam is the way of life' yang sebenar?
  3. habis tue, konfem ke dapat masuk jannah?

No comments:

Post a Comment

Keberkatan Dalam Gaji

  Sumber: Photo by micheile henderson on Unsplash Sebenarnya rasa geram dan tak puas hati bila lihat orang gaji yang lebih daripada kita, t...