Saturday 29 December 2012

tips study last minutes...!

    ~Assalamu'alaikum kengkawan yang sihat belaka sekalian~


hehe..kenmain takut ek..jahat lagi menyesatkan lagi membawa kepada kebinasaan semata..hohoho.. gelak macam hantu rambut menggerbang dengan gigi tajam... 



apa yang dimaksudkan dengan last minute sebenarnye ek..?(tangan sebelah garu kepala..sebelah lagi garu-garu kaki).. sepatutnya kalau ikut rukun-rukun sebagai pelajar@student@tilmizun@tolibun kita kena mula study semenjak dari hari pertama kita bergelar sebagai seorang belajar  kan...start aje masuk kelas, terus study hard lagi khusyuk..(bajet je tu)..tanpa melihat kiri kanan depang belakang..tu dia..anak sapa yang hebat macam tu..






tapi realitinya sekarang..ramai sahabat kita yang berada di alam elit mahasiswa..suka le sangat study-mudi last-last cenggini..suka le sangat nak sepah-sepahkan kertas di tambah nota kat atas katil tu sampai komot.. tapi mata dihalakan tepat ke arah notebook memasing..duk tengok youtube..takpun duk meng'update' fesebuk memasing...khutuwatisyaitaoon...



so..time study week cenggini la baru sume duk ternganga kat bawah meja..fikir nak baca buku yang mana satu.. baru nak terkebil-kebil nak cari nota yang tetiba aje hilang time nak baca.. barulah fikir nak beli pen baru.. dakwat yang ada sekarang amatlah kedekut tersangat kedekut punya pen..



suasana macam nak marah orang aje kalau ada orang panggil tak tentu pasal..tapi kalau ajak makan free okei jek.. tegang lagi streess punya keadaan sekarang ni.. memasing sibuk dengan muka yang berminyak.. rambut kusut tak bersikat..cermin mata berkabur berasap.. sebab nak habiskan beberapa bab yang agak tebal setiap tajuk tu..camne nak habiskan tuh..mustahil wei..



so, anak teringin la nak share beberapa tips buat kita yang sesama berada dalam bahtera yang sama ni.. bukan tips untuk budak smart lagi bersedia untuk final 2 bulan sebelumnya..wah..awal betui dia bersedia..jom...



  1. pastikan study bersama Al-Quran disebelah..baca tak baca lain cerita..yang penting mata korang nampak kalam suci Ilahi itu..secara psikologi versi ana sendiri..dan mengikut hati nurani yang kecil sana tue..hati yang kacau bilau lagi huru hara akan tenang kalau nampak AQ..lagi-lagilah kalau korang bukak dan baca..fuh..lagi tenang versi superb dan gojes!lagi syiok kalau dan dan baca ayat yang memang terkena batang hidung sendiri..
  2. pastikan seminggu 'minggu belajar' tu..betul-betul jadi minggu belajar.. hehe..payah tu kan.. bukan bermaksud tak boleh enjoy langsung..tapi berpada..ada batasan dan sekatan serta empangan.. baca satu bab tengok fesbuk 15 minit..okei la tu.. jangan pulak baca separuh bab, tengok maharaja lawak gelak sakan sampai koyak mulut 2 jam..sesat tu kengkawan...
  3. kesihatan wajib dijaga..lagi dipelihara..jangan pernah skip makan macam penulis..hehe..nanti tak bermaya dan letih..teruslah malas hendak study kan..kalau gegajin sikit pergi la jejogging pagi sesabtu tu kejap..ala jalan-jalan pun sudah..janji bergerak dari katil empuk polka dot tue..
  4. korang kena pandai control masa..ye, kawal masa korang..jangan dorang kawal korang.. hah..camne nak power manage masa ni.. ikut jadual?uwek!tak berkesan itu cadangan.. yang paling berkesan adalah SOLAT SEBAIK SAHAJA AZAN BERKUMANDANG!!!terus amek wuduk lepas dengar azan...bentang sejadah..panggil housemate..then start solat.. tenang, khusyuk.. berdoa dengan ikhlas.. pastu sambung study...alhamdulillah..masa berkualiti..yeah!!
  5. habiskan satu subjek sehari..baca semua tajuk sekali imbas..takpun 2,3 kali imbas.. scanning...scaaann! pasti semua patah perkataan dalam nota di'scan'..jangan ada yang tercicir..


dan..banyak lagi la tips yang korang boleh buat sendiri..yang sesuai dengan cita rasa dan selera anda.. pastikan semasa study hati sentiasa bersama Allah swt..jangan pernah mengenetepikan Dia..ilmu yang baik mesti ada dalam dada yang sihat dan soleh..baru sebati.. kalau hati hitam, macam mana nak masuk itu ilmu suci kan adeh...okei, bittaufiq wannajah.. teruskan usahamu wahai sahabat ku yang canteq dan comei sekalian..jangan berputus asa ok!

p/s: doakan kejayaan kita bersama..untuk Islam!

terima kasih kerana sabar membaca entry ini..:)

No comments:

Post a Comment

Keberkatan Dalam Gaji

  Sumber: Photo by micheile henderson on Unsplash Sebenarnya rasa geram dan tak puas hati bila lihat orang gaji yang lebih daripada kita, t...