Tuesday 2 October 2012

Jangan Malas Membaca!!!

                       *Assalamu'alaikum sahabat sekalian*

Sudah lama sign in..tapi tengah-tengah malam buta ni baru hendak menulis post..hem.. engatkn nak tulis tentang fenomena la ni...apa dia? of kos la semua manusia yang bernama wanita suka bab ni.. FESYEN.. I like too..hehe..tapi rasanya esok kot baru semangat nak tulis tentang menda yang syok nie.. fresh sikit sok pagi kan..?huhu...

Sambil-sambil skimming berita kat utusan malaysia online utusan malaysia ni..wah..! banyaknya berita terkini yang aku tak tahu.. hah..kalau kita yang pemalas untuk ambil tahu tentang hal negara dan isu semasa ni kan.. memang la nak kena babab tau..yelah..penting untuk kita ambil tahu semua menda yang berlaku sekeliling kita ini..dalam negara ke..luar ke..

MESTI CAKNA SEMUA BENDA..!!

Hah kau..capital letter tu..maksudnya memang sangat penting.. apa faedah yang kita boleh dapat kalau kita serba tahu semua benda..

  1. kalau orang lain tengah bincang atau borak about satu hal/ isu tu..kita boleh menyampuk jugak..
  2. kalau orang tanya tentang accident yang berlaku semalam..kita pun tahu..kekadang tu, accident kat kampung sendiri aje...tapi tak tahu..buat malu orang kampung je la awak ni..
  3. orang putih nakbodohkan kita pun tidak boleh @ tak berkesan penipuan dorang..sebab kita tahu kejadian sebenar..sebab rajin korek maklumat..hahahaa..
  4. and many more la..[fikir sendiri okei!]
Pokok pangkalnya..membaca adalah sangat penting dalam kehidupan seharian sebagai seorang manusia normal dan waras lagi berakal...baca la apa bahan sekalipun.. tapi elakkan bahan yang tidak mendatang manfaat walaupun surely best dan syok..sebagai contoh; LAWAK KAMPUS- UJANG- CONAN( terkecuali daripada senarai tidak bermanfaat)- DEWARTA RAYA- eh, ada ke majalah nama itu.. hah bantai je la..




Contoh untuk bahan yang bagus buat yang kehausan ilmu..
  • SOLUSI semua edisi..jangan pilih tajuk best aje ye..!
  • Q&A..sesuai untuk yang nak yang simple n straight to the point..
  • Majalah JOM! yang ini baru lagi..info2 menarik tentang dunia dakwah dan tarbiyah..
  • buku-buku yang boleh di maktabah aka library.. sure-sure bermanfaat punya kn..
  • kamus@dictionary..boleh tambah vocab tau..
  • so onnnnn...
walau di mana sahaja..

YANG THE MOST IMPORTANT SOUCE OF ILMU=== AL-QURAN..yang ni memang tak boleh tinggal baca..malas ke..hapa ke..wajib baca.. 

sweet kan..baca buku utang ke atok..?


Pokok pangkalnya jangan malas okay..gali ilmu banyak=banyak... sebab wahyu yang Allah swt turunkan kepada Nabi kita yang tercinta..SAW..pun " Iqra'"..bacalah dengan nama Tuhanmu...

Baca..Baca...so memang rugi siapa yang tidak suka membaca...rugi..rugi..rugi..


No comments:

Post a Comment

Keberkatan Dalam Gaji

  Sumber: Photo by micheile henderson on Unsplash Sebenarnya rasa geram dan tak puas hati bila lihat orang gaji yang lebih daripada kita, t...