Thursday 23 January 2020

Move On Dengan Cara Allah



Bila kita meletakkan harapan terlalu tinggi dan yakin yang Allah SWT akan makbulkan, sekali DIA tak izinkan, pilunya tu ya Allahhh, Allah saja yang tahu bagaimana tahap sakitnya. Dalam masa yang singkat Allah SWT buka satu persatu takdirNya. 

Move on?

Bukan semudah yang disangka. Air mata yang bersisa bikin hati galau sentiasa. 2 hari berendam air mata dan kini cuba cari hikmah yang tersembunyi dalamnya. 

Ada sebab Allah tak izinkan. Ada hikmah Allah tak makbulkan. Kan Allah yang ciptakan kita? Makanya DIA sahaja yang tahu apa yang terbaik buat kita. Kadang-kadang apa yang kita rasa terbaik dan sesuai untuk kita, rupanya perkara itu tak terbaik untuk kita. 

Kadang-kadang kita rasa Allah tak pandang kita, sebab tu tak makbulkan doa kita. Kita lupa rupanya yang disebabkan kesedihan doa tak makbul ini kita lebih dekat kepadaNya. Kita banyak mengadu, menangis dan berdoa kepadaNya. 

Tahu tak sebenarnya Allah SWT nak tarik perhatian kita dengan hantarkan ujian demi ujian hidup. Dengan ujian, kita akan sujud kepadaNya. Jika tiada ujian, kita banyak kepada manusia dan leka dengan keindahan dunia ini. 

Ya Syakur Ya Ghafur. 
Allah yang Maha Bersyukur, Allah yang Maha Pengampun. 

Ini 2 ubat zikir yang Fana dapat daripada Ustaz Abdullah al-Amin dalam radio ikimfm. Ini ubat untuk lupakan masa silam, kenangan pahit dan kebencian yang sukar untuk dihapuskan dalam minda. Alhamdulillah hanya dengan asmaul husna saja dapat mengubati kekecewaan kita ini. 

Cubalah. Move on dengan cara Allah SWT!

No comments:

Post a Comment

Keberkatan Dalam Gaji

  Sumber: Photo by micheile henderson on Unsplash Sebenarnya rasa geram dan tak puas hati bila lihat orang gaji yang lebih daripada kita, t...